Kokuların Zihnimiz ve Hayatımızdaki Etkisi

Kokuların Zihnimiz ve Hayatımızdaki Etkisi: Geçmişte yaşadığınız güzel bir olayı hikayeleştirin dediğimizde, zihnimizde çeşitli ışıklar yanar, o anı anımsatan güzel melodilere ve o anda bulunduğumuz ortamın kokularına gideriz. Ses, renk ve koku alır götürür bizi o güzel anılara.

The Crown dizisindeki karakterleri detaylı incelerseniz göreceksiniz, tarihte İngiltere’ de özellikle en aristokratından, fakir halkına kadar yoğun tütün kullanımı dikkati çeker. O dönem için tütün kokusu, bu zamanki kadar rahatsız etmez insanları. Özellikle bir dönem, tütün kokusu oldukça yaygındır ve evlerde kullanılması ne ev halkını ne de gelen misafiri rahatsız etmez. Aynı şekilde 2000’lere kadar Türkiye’de de, evlerde çeşitli markalarda şeker gibi tütün(sigara) ikram edilirdi. Bu dönem ise tütün kokusu, rahatsız olduğumuz kokulardan birisi. Kokuların, algılarla ve zihnimizde bıraktığı etki ile bir alakası olabilir mi?

İngiltere ve Avrupa tarihçileri, bilim insanları, akademisyenlerden oluşan bir ekip, “Odeuropa” isimli projelerinde, 16. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar Avrupa’yı saran koku ve aromaları bugüne getirmeye hazırlanıyor. Yani yakında “Koku Kütüphanesi” de geliyor.

Metin yazarları, eğitimlerinde öğrencilerine, okuyucuyu öyle bir etkileyin ki, 5 duyu organı da o anda yaşasın, olayı hikayeleştirin derler. Yazılarda An’ı yaşatmak önemlidir. Artık, sunumlarda da kullanılan “Hikayeleştirme Tekniği” güzel tasvir edip, aktarabilme yetisi üzerinde örnekler geliştirir.

Gözlerimizi kapatıp, belirttiğimiz kokuları ve zihnimizde bıraktığı izleri bir hatırlayalım; “Toprak kokusu, lavanta kokusu, kekik kokusu, benzin kokusu, kitap kokusu, deniz kokusu, talaş kokusu, portakal kokusu, çilek kokusu, anne kokusu, bebek kokusu, kurabiye kokusu, çimen kokusu, ekmek kokusu, soğan kokusu, limon kolonyası kokusu, patlamış mısır kokusu, kahve kokusu, vanilya kokusu, kakao, yeni araç kokusu.”

Her biri farklı duygu uyandırıyor değil mi?

Bu sebeple uzmanlar, marka yöneticileri uzun soluklu bir araştırma yaparak, kokuların markalar üzerinde oldukça önemli olduğunu belirtirler. Marka Yöneticileri, her kurumun kendisine ait logosu, sunumu, sloganı olduğu gibi, kuruma ait bir kokunun da müşterilerde kalıcı bir etki bıraktığını ifade ederler.

Kokuların Zihnimiz ve Hayatımızdaki Etkisi
Şimdide bazı mekanların zihnimizde bıraktığı izlenimleri hatırlayalım;

“Hastane kokusu, farklı markalara ait restoran kokusu, fast food satışı yapan kurumların kokusu, AVM’ lerde yer alan çeşitli markaların kokusu, İbadethane kokusu, araç satışı yapan kurumların kokusu, mobilya satışı yapan bir kurumun kokusu vb.”

Marka Yöneticileri, markalara, geçmişte hafızalarımıza yer eden keskin ve ağır kokuların yerine, sektöre göre değişen, gerek ziyaretçi, gerekse satışı arttırması için; temiz, ferah ve güvenli hissiyatı veren kokuları kullanmanın avantaj oluşturacağını belirtiyor.

Bir mağazaya gittiğinizde, orada uzun süre kalmanız bir tesadüf değil. Bazı markalar, koku ve renklerle sizin orada uzun süre vakit geçirmenizi sağlıyor. Koku ile alışveriş hissi yaratarak, size ürününü aldırabiliyor. Algıda koku ve marka ilişkisi yaratarak, markayı güzel hatırlamanızı sağlıyor. Bebek mağazaları, ayakkabı mağazaları, kıyafet satışı yapan mağazalar bu konuda güzel örnekler.

Bir ürünü açtığınızda, kutusunu, paketini, poşetini açar açmaz eve yemeyi, içmeyi arzu ettiğiniz ürünün ya da bir kıyafet ve eşyanın kendine özgü kokusunu hissedersiniz. O koku zihinde olumlu yer alırsa, marka sizin için vazgeçilmez hale gelebilir.

Kullandığınız ilaç ya da kremlerin kokusu güzel ise psikolojik olarak bize daha fayda sağlayabileceğini düşünebiliyoruz.

Limonlu kolonya, deterjan, dezenfektan gibi ürünlerin, özünde limon olmasından ötürü iyi temizlediğini, ferahlatıcı olduğunu düşünüp, ürün tercih ve önceliklerimizi ona göre yapabiliyoruz.

Fresh(taze) kokan bir parfüm, alerjik bir rahatsızlığımız yoksa, ilk görüşmelerde olumlu bir etki bıraktığını düşünüyoruz.

Lavanta kokusunun kullanıldığı ürünler, güven ve rahatlık etkisi verdiği için çoğunlukla tercih ediyoruz.

Sabun, şampuan ya da duş jelinin, zihnimizde, daha temiz etki bırakacağı için, özellikle güzel kokulu olmasına dikkat ediyoruz.

İstanbul Eğitimler

Kurumsal  Eğitimler